onsdag 26 november 2008

Fy fan vad dumt!!

Jag blir GALEN! Politik är inte min grej men jag kan ändå tänka.
YDRE kommuns styrelse har på förslag att bygga ett affärscentrum och lägga ner 2 skolor i 2 småsamhällen i kommunen då ekonomin inte går ihop på lång sikt. De har nu fått klartecken att låna 25 miljoner för att bygga det där affärscentret. De ska bygga nya lokaler åt Coop och Systembolaget intill ICAs gamla lokaler.

25 miljoner är mycket pengar och affärscentret kommer att kosta mycket mer, det gör det alltid. Titta t.ex på ekotopia i Aneby. Det här är i samma kaliber ungefär i dumhet!

Nu har jag tänkt lite: Varför bygga ett affärscentrum i ett sånt litet samhälle? Det är absolut inte stort och om många är som jag, som ofta är mycket i Tranås eller större städer där man arbetar osv, handlar ju där när man ändå är inne i stan, det är billigare.
En annan sak, ICA och Coop är konkurenter, ofta har de stamkunder som inte handlar på det andra stället. Jag t.ex handlar på ICA för det gör min mamma och det har vi alltid gjort.

Jag vet att ett sånt här projekt drar in pengar på hyran för dessa butiker men jag tror absolut inte att det kommer komma fler kunder. Jag vet vad jag kommer att göra, bojkotta! Jag säger bara: Fy fan vad dumt!

Det är bättre att satsa på skolorna och att barnen slipper åka buss flera mil för att komma till skolan. Jag har visserligen alltid åkt buss eftersom jag är uppvuxen på landet och jag har inga men, men jag tänker på samhället.

Pengarna behövs inte satsas på skolorna om de har bra belägg på varför de lägger ner dem. Men man kan iaf satsa pengarna på något annat än ett affärscentrum. Det måste finnas något som är viktigare...

Inga kommentarer: